Apakah perbezaan antara pisau Jerman dan Jepun?

 Apabila anda berbelanja untuk pisau baru, kemungkinan anda akan menemui dua jenis pisau utama: Jerman dan Jepun. Sudah tentu ada banyak pisau di luar sana selain pisau Jerman dan pisau Jepun. 


Walau bagaimanapun, ia adalah selamat untuk mengatakan bahawa kedua-dua ini adalah yang paling lazim – dan oleh itu ia perlu memahami apa perbezaannya.

Jika anda membeli pisau dari pengilang yang bereputasi, anda tidak boleh benar-benar salah dengannya, tetapi mungkin sesuai dengan keperluan anda. Inilah cara untuk mengetahui.


Kelebihan Pisau Keluli Jepun




Pisau Jepun datang dalam pelbagai bentuk, saiz, jenis keluli, jenis bilah, sudut, bilah, dan sebagainya – tetapi yang kita bicarakan apabila kita membandingkan pisau Jerman ke pisau Jepun adalah pisau gaya barat yang dibuat di Jepun . Dan dua – iaitu, buatan Jerman dan buatan Jepun pisau gaya – mungkin mempunyai lebih banyak persamaan daripada perbezaan.


Sebagai contoh, pisau Jepun tradisional sering mempunyai satu serong tunggal (iaitu, satu kelebihan tajam). “Ia adalah pisau yang kelihatan pedang yang anda lihat di kaunter sushi,” jelas Taylor Erkkinen, pengasas Brooklyn Kitchen. Tetapi pisau yang kita bicarakan adalah dua beveled (iaitu, tajam di kedua-dua belah bilah, sama seperti saudara buatan mereka yang berasal dari Jerman).

Walau bagaimanapun, terdapat ciri-ciri yang jelas di kedua-dua pihak. Ia benar-benar datang kepada lima perkara: sudut, bentuk, berat, ketebalan, dan jenis keluli.





Bilah Jepun nipis, pisau cukur dan ringan.


Ia sesuai dengan kerja yang tepat, yang masuk akal, Erkkinen berkata: "Masakan Jepun lebih khusus dan berhati-hati." Josh Moses, pengasas bersama Misen menambah, "Cengkaman yang lebih kuat bermakna anda boleh mendapatkan kelebihan tajam yang boleh bertahan lebih lama antara pengasah."





Tetapi ada pertukaran: Kelebihan bilah dan kekerasan bilah menjadikannya lebih mudah untuk cip dan retak, kata Bryan Mayer, pengarah pendidikan taman untuk Craft Fleishers.

Bilah Jerman yang lebih tebal, tebal dan serba boleh sesuai untuk kerja yang lebih halus.

"Keluli yang berat dan lembut diterjemahkan kepada menjadikan bilah lebih berisi dan lebih tahan lama, serta baik untuk retak melalui tulang," jelas Musa.

Masih tidak pasti? Akhirnya, Jerman vs Jepun tidak begitu penting, terutamanya kerana jurang antara gaya pisau semakin berkurangan.


"Sesetengah pisau Jerman kini diasah ke sudut yang lebih tajam," kata Mayer, sambil menambah bahawa aloi baru telah meningkatkan rintangan pisau Jepun.

那么,哪种刀型适合您?
日本刀片薄、剃刀锋利、重量轻。它适合精确的工作,这是有道理的,埃尔基宁说:“日本料理更加讲究和仔细。” Misen 联合创始人 Josh Moses 补充道:“更牢固的握力意味着您可以获得在磨刀器之间持续更长时间的锋利边缘。”但需要权衡:刀片的优点和刀片的硬度使其更容易碎裂和破裂,Craft Fleishers 的园艺教育总监 Bryan Mayer 指出。

更厚、更厚、全能的德国刀片适合更精细的工作。穆萨解释说:“较重且较软的钢材可以让刀片变得更厚实、更耐用,并且有利于劈开骨头。”

还不确定吗?最后,德国与日本的差距其实并不重要,主要是因为刀型之间的差距正在缩小。梅耶尔说:“一些德国刀具现在已磨得更锐利。”他补充说,新合金提高了日本刀具的耐用性。


Comments

Popular Posts